ทีมนักวิจัยกะละแม ม.นครพนม จับมือผู้ประกอบการร้านอาหารรังสรรค์เมนูพิเศษจากกะละแมโบราณ (A team of KALAMAE researchers from Nakhon Phanom University has partnered with restaurant owners to create special menus using ancient sticky rice candy.)
นายพัฒนะ พิมพ์แน่น 2025-01-10 15:08:29 694
วันที่ 8 มกราคม 2568 เวลา 14.00 น. ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.รุ้งลาวัลย์ เอี่ยมกุศลกิจ รองอธิการบดีฝ่ายกิจการพิเศษและประกันคุณภาพการศึกษา เป็นประธาน กิจกรรมการพัฒนาเมนูอาหารและเครื่องดื่มกะละแมโบราณนครพนม เพื่อต่อยอดการพัฒนาเมนูอาหารและเครื่องดื่มกะละแมนครพนม โดยมี ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.คมศักดิ์ หารไชย อาจารย์ประจำสาขาวิชาวิศวกรรมอุตสาหการและการจัดการ คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม หัวหน้าโครงการวิจัยการพัฒนากรอบการวิจัย การพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการตลอดสายโซ่ผลิตภัณฑ์กะละแมโบราณนครพนม ด้วยกลไกขับเคลื่อนห่วงโซ่คุณค่าใหม่บนฐานทุนทรัพยากรพื้นถิ่น (ปีที่ 2) นำเสนอกิจกรรม ณ Posh Café & Bistro ซอยประชาสุขสันต์ ถ.กลางเมือง ต.หนองแสง อ.เมือง จ.นครพนม
การพัฒนาเมนูอาหารและเครื่องดื่มกะละแมโบราณ เป็นกิจกรรมภายใต้กรอบการวิจัย “การพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการตลอดสายโซ่ผลิตภัณฑ์กะละแมโบราณนครพนม ด้วยกลไกขับเคลื่อนห่วงโซ่คุณค่าใหม่บนฐานทุนทรัพยากรพื้นถิ่น ปีที่ 2” โดยเป็นความร่วมมือระหว่างทีมนักวิจัยของมหาวิทยาลัยนครพนม ภายใต้แบรนด์ “กะละแมโบราณ” ร่วมกับ ตุ๊กตากะละแมโบราณ และ Posh Café & Bistro เพื่อพัฒนาต่อยอดเมนูอาหารและเครื่องดื่มจากกะละแม จำนวน 4 เมนู ได้แก่ กะละแมนมนัว นมกะละแมปั่น โรตีกะละแม และเค้กโรลกะละแม ซึ่งให้คณะกรรมการร่วมชิมรสชาติจากส่วนผสมที่ทำจากกะละแม พร้อมรับฟังข้อเสนอแนะในการพัฒนารสชาติและต่อยอดไปเป็นเมนูอื่น ๆ ได้อีกต่อไป
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.รุ้งลาวัลย์ เอี่ยมกุศลกิจ กล่าวว่า ส่วนหนึ่งต้องขอบคุณทีมนักวิจัยในการเข้ามาพัฒนากระบวนการต่าง ๆ ได้แบบครบวงจรตั้งแต่ ต้นน้ำ (การปลูก) กลางน้ำ (กระบวนการผลิต) และ ปลายน้ำ (การจัดจำหน่าย) โดยงานวิจัยชิ้นนี้สามารถเป็นผลงานโดดเด่นของจังหวัดได้ โดยเฉพาะการขับเคลื่อนเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืนระดับพื้นที่ (SDGs) ทำให้ประชาชนมีโอกาสขยายและยกระดับมูลค่าของผลิตภัณฑ์ ซึ่งในนามมหาวิทยาลัยนครพนมขอบคุณทุกคนในจังหวัด ที่ร่วมสนับสนุนผลิตภัณฑ์ “กะละแม” ซึ่งเป็นสินค้าจากชุมชนท้องถิ่น
ด้าน ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.คมศักดิ์ หารไชย เปิดเผยว่า โครงการวิจัย “การพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการตลอดสายโซ่ผลิตภัณฑ์กะละแมโบราณนครพนม ด้วยกลไกขับเคลื่อนห่วงโซ่คุณค่าใหม่บนฐานทุนทรัพยากรพื้นถิ่น ปีที่ 2” เป็นการพัฒนาความสามารถของผู้ประกอบการให้เป็นไปตามความถนัด และ DNA ย่อยของแต่ละแบรนด์ย่อย (ซึ่งอยู่ในกลยุทธ์ที่ 2 ที่ว่าด้วยเรื่อง Entrepreneurship) โดยการพัฒนาผู้ประกอบการในกลยุทธ์ที่ 2 นี้ มีการพัฒนาแบรนด์ย่อย จำนวน 3 แบรนด์ ได้แก่ กะละแมทูลใจ (มีความเด่นในเรื่องของ Innovation) ตุ๊กตากะละแมโบราณ ร่วมมือกับร้าน Posh Café & Bistro (มีความเชี่ยวชาญในการพัฒนาเนื้อกะละแมที่เป็นส่วนผสมในเมนูต่าง ๆ) และกะละแมครูน้อย (มีความถนัดในด้านของการเป็นศูนย์การเรียนรู้) ซึ่งทั้ง 3 แบรนด์ อยู่ภายใต้แบรนด์ใหญ่ คือ “กะละแมโบราณนครพนม” ซึ่งมีหัวใจ และ DNA ร่วมกัน ในการสืบสานต่อยอด เชิดชู สวีท และเสน่ห์อันเป็นตำนานของนครพนม เพราะการทำกะละแมช่วยส่งเสริมให้คนในชุมชนมีรายได้ทุกระดับ
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.คมศักดิ์ เปิดเผยเพิ่มเติมว่า กิจกรรม “การพัฒนาเมนูอาหารและเครื่องดื่มกะละแมโบราณ” เป็นการพัฒนาความสามารถผู้ประกอบการให้เป็นไปตามความถนัด และ DNA ย่อยของแต่ละแบรนด์ย่อย เพื่อพัฒนาแนวทางให้ตุ๊กตากะละแมโบราณ สามารถนำกะละแมโบราณนครพนม ไปรังสรรค์เมนูแบบพิเศษและเมนูที่แปลกใหม่ด้วยสูตรเฉพาะของร้านนั้น ๆ ได้ ทั้งนี้ เพื่อให้เกิดการรับรู้และเชิดชูให้ “กะละแม” เป็นสินค้าที่ต้องห้ามพลาดของนครพนม และเป็นสินค้าของฝากสำคัญของประเทศ ซึ่งการพัฒนาที่ผ่านมาใน Entrepreneurship ได้รับการอนุเคราะห์จากการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย (ททท.) สำนักงานนครพนม และสำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดนครพนม ที่ให้ความกรุณาในการจัดกิจกรรมอื่น ๆ ส่งเสริมความร่วมมือ ทำให้งานวิจัยมหาวิทยาลัยนครพนม ดำเนินการได้อย่างง่ายในหลายกิจกรรม
นางสาวกฤษฎิ์ฐิตา ชนะมี ผู้จัดการร้าน Posh Café & Bistro กล่าวว่า ก่อนหน้านี้ทางร้านพยายามที่จะนำของดีของขึ้นชื่อนครพนมมาปรับพัฒนาเป็นสินค้าให้กับลูกค้าที่มาท่องเที่ยวนครพนม ไม่ว่าจะเป็นรูปแบบอาหาร หรือของฝากต่าง ๆ เพื่อให้ลูกค้าที่มาใช้บริการเกิดความประทับใจ จนกระทั่งได้เจอกับทีมนักวิจัยมหาวิทยาลัยนครพนม จึงได้แนวคิดใหม่ในการต่อยอดเมนูเพิ่มเติมจากทางร้าน ร่วมวางแผน พูดคุย ทดลองกันหลายครั้ง สุดท้ายตกผลึกเป็น 4 เมนูใหม่นำร่อง นั่นก็คือ กะละแมนมนัว นมกะละแมปั่น โรตีกะละแม และเค้กโรลกะละแม ดังที่กล่าวไปแล้วข้างต้น โดยทั้ง 4 เมนูนี้ มีระดับความหวานให้ลูกค้าได้เลือก และยังสามารถรับประทานได้ทั้งเด็กและผู้ใหญ่ ซึ่งที่ผ่านมาได้ทำการทดลองกับลูกค้าในช่วงเทศกาลปีใหม่ ปรากฏว่าได้เสียงตอบรับที่ดี อีกทั้งยังได้รับคำชมจากลูกค้าด้วย
นอกจากกิจกรรมการพัฒนาเมนูอาหารและเครื่องดื่มกะละแมโบราณ มหาวิทยาลัยนครพนม โดยทีมนักวิจัยยังได้ร่วมกับจังหวัด จัดกิจกรรม “พาสายมูดูกะละแมโบราณนครพนม ตามรอยขนมแห่งศรัทธาสู่มรกดภูมิปัญญาแห่งเมืองธาตุพนม” ภายใต้โครงการการส่งเสริมและพัฒนาต่อยอดมรดกภูมิปัญญาอาหารถิ่นจังหวัดนครพนม ประจำปีงบประมาณ 2568 เพื่อส่งเสริมเส้นทางการท่องเที่ยวและผลิตภัณฑ์ชุมชน ในวันที่ 15 มกราคม 2568 นี้ด้วย
January 8, 2025, 2:00 PM Assistant Professor Dr. Runglawan Iamkuskolkit, Vice President for Special Affairs and Quality Assurance, presided over the activity to develop the ancient Kalamae food and beverage menu in Nakhon Phanom, with the aim of further developing the Kalamae food and beverage menu in Nakhon Phanom. Assistant Professor Dr. Komsak Harnchai, Lecturer in Industrial Engineering and Management, Faculty of Engineering, Nakhon Phanom University, and Principal Investigator of the research project "Development of a Research Framework for Capacity Building of Entrepreneurs Throughout the Ancient Nakhon Phanom Kalamae Product Chain Using New Value Chain Drivers Based on Local Resources" (Year 2), presented the activities at Posh Café & Bistro, Prachasuksan Alley, Th. Central City, T. Nong Saeng District City, Province Nakhon Phanom.
The development of ancient Kalamae food and beverage menus is an activity under the research framework "Developing the Potential of Entrepreneurs Throughout the Ancient Kalamae Product Chain in Nakhon Phanom Using New Value Chain Drivers, Year 2." This is a collaboration between the research team from Nakhon Phanom University under the "Ancient Kalamae" brand, along with Ancient Kalamae Dolls and Posh Café & Bistro, to further develop food and beverage menus from Kalamae. The four menus are Kalamae Manua, Kalamae Milkshake, Kalamae Roti, and Kalamae Roll Cake. The tasting committee sampled the ingredients made from Kalamae and provided feedback for flavor development and further menu expansion.
Assistant Professor Dr. Runglawan Iamkusonkit said that part of the credit goes to the research team for developing the various processes comprehensively, from upstream (cultivation) to midstream (production process) and downstream (distribution). This research can be a prominent achievement for the province, especially in driving the Sustainable Development Goals (SDGs) at the local level, providing people with the opportunity to expand and enhance the value of their products. On behalf of Nakhon Phanom University, we would like to thank everyone in the province for supporting the "Kalamay" product, which is a product from the local community.
Assistant Professor Dr. Komsak Harnchai revealed that the research project "Developing the Potential of Entrepreneurs Throughout the Ancient Kalamae Product Chain in Nakhon Phanom Using New Value Chain Drivers, Year 2" aims to develop entrepreneurs' abilities according to their aptitude and the sub-brand DNA (which falls under Strategy 2: Entrepreneurship). This development of entrepreneurs under Strategy 2 involves three sub-brands: Kalamae Thooljai (known for innovation), Ancient Kalamae Dolls in collaboration with Posh Café & Bistro (specializing in developing the kalamae mixture for various menus), and Kalamae Khru Noi (skilled in being a learning center). All three brands fall under the umbrella brand "Ancient Kalamae Nakhon Phanom," which shares a common heart and DNA in preserving, promoting, celebrating, sweetening, and showcasing the legendary charm of Nakhon Phanom. This effort is because making kalamae helps people in the community earn income at all levels.
Assistant Professor Dr. Komsak further revealed that the "Development of Ancient Kalamae Food and Beverage Menus" activity aims to develop entrepreneurs' abilities according to their aptitude and the unique DNA of each sub-brand. This is to enable ancient Kalamae dolls to create special and innovative menus using the unique recipes of each store, with the goal of raising awareness and celebrating "Kalamae" as a must-try product of Nakhon Phanom and a significant souvenir of the country. The Tourism Authority of Thailand (TAT) has supported the development of the Entrepreneurship program. Nakhon Phanom Municipality Office and Nakhon Phanom Provincial Cultural Office, who kindly organized other activities to promote cooperation, made it easier for research at Nakhon Phanom University to proceed in many activities.
Ms. Kritsada Chanammee, manager of Posh Café & Bistro, stated that previously the restaurant had attempted to adapt and develop the best and most famous products of Nakhon Phanom into items for customers visiting Nakhon Phanom, whether in the form of food or souvenirs, to impress customers. Until they met the research team from Nakhon Phanom University, they came up with a new idea to further develop the restaurant's menu. They planned, discussed, and experimented several times, finally settling on four pilot new menus: Kalamae Manua, Kalamae Milkshake, Kalamae Roti, and Kalamae Roll Cake, as mentioned earlier. Both children and adults can enjoy the different levels of sweetness offered by all four menus. During the New Year festival, they conducted a test with customers and received positive feedback and praise.
In addition to activities for developing the ancient Kalamae food and beverage menu, Nakhon Phanom University, through its research team, has also collaborated with the province to organize the event "Follow the Ancient Nakhon Phanom Kalamae Trail, Tracing the Path of Faith to the Intangible Heritage of That Phanom City" under the project for the promotion and further development of local food intangible heritage in Nakhon Phanom province for the fiscal year 2025. This event will also promote tourism routes and community products on January 15, 2025.
ภาพ : พัฒนะ พิมพ์แน่น/ธิดารัตน์ วุฒิสาร
ข่าว : พัฒนะ พิมพ์แน่น
อัลบั้มภาพข่าว : https://www.facebook.com/media/set/?vanity=NPUThailand&set=a.660421453221327
EN
CHN
VN























